torsdag 1 november 2007

Per-Olofs frågor

I flera veckor nu har Per-Olof Åberg (mp) försökt få Kommunstyrelsens ordförande Evy Degerman att svara på några självklara frågor angående Brotorget. Men förgäves. Nu har han skrivit en interpellation:
Till Bollnäs Kommunfullmäktige
Interpellation
Interpellationen är föranledd av meddelandeutbyte via e-post mellan kommunstyrelsens ordförande Evy Degerman och mig, och där det finns två utgångspunkter för denna interpellation. Dels de frågor jag ställt vilka jag ännu inte fått några svar på, dels det sätt på vilket jag som förtroendevald har blivit bemött.
De fem frågor, som jag vill ha svar på av kommunstyrelsens ordförande, är:
1. Från vem/vilka kom ursprungligen idén att sälja ut och bebygga Brotorget med en galleria?
2. Har andra intressenter tillfrågats om alternativ utveckling av Brotorget och centrum?
3. Har medborgarna i Bollnäs haft möjlighet att framföra idéer och förslag på ett tidigt stadium, innan galleriaförslaget presenterades?
4. Vad bestämde valet av konsultföretag då idéskissen för Brotorget beställdes?
5. Vilka anvisningar och villkor lämnades till konsultföretaget vid beställningen av idéskissen?
I vår skriftväxling svarade Evy Degerman bl.a.:
”Om frågor ställs till kommunstyrelsen förväntar jag mig att de ställs direkt till KS och inte via ombud. Allmänhetens frågestund är rätt forum att hantera dessa frågor och frågeställaren kan själv delta.”
Med anledning av detta vill jag även ha svar på följande frågor från ks ordförande:
1. Är inte vi, alla aktiva politiker, ombud för de medborgare som valt oss i den representativa demokratin?
2. Hur skall en förtroendevald politiker kunna fullgöra sitt uppdrag om han/hon inte får ta emot frågor från medborgarna och söka fakta med vilka han/hon kan besvara ställda frågor?
3. Hur skall en förtroendevald politiker med ansvar kunna fullgöra sitt uppdrag om han/hon förvägras att söka fakta av betydelse för ställningstagande till ett ärende som han/hon skall vara med att fatta besluta om?
Bollnäs 2007.10.25
Per-Olof Åberg.
Kommunfullmäktigeledamot

Inga kommentarer: