torsdag 15 november 2007

Galatoalett till långkorven?

Marie-Louise Bohman har skickat följande inlägg:

En bra metod för få stopp på all kritik har alltid varit att utmåla motståndarna som mindre vetande, reaktionära dumskallar utan visioner. Då har man redan föregått de omdömen som man visste skulle drabba dem själva. Vi ler i mjugg åt människor som inte riktigt vet var de befinner sig. Om jag sätter på mig galatoalett för att gå ut och köpa en långkorv skulle jag bli utskrattad. Om jag går på stan i för lång kappa som släpar i smutsen och som jag hela tiden snubblar på, skulle det väcka ett visst uppseende. Om jag byggde en galleria på Brotorget, som skulle vara mycket vacker och ändamålsenlig på Stureplan, skulle jag skämmas så att jag inte vågade gå ut mer.
Politiker vill så gärna bli ihågkomna till eftervärlden att de måste hinna göra något riktigt uppseendeväckande på den lilla mandatperiod de har kvar. Tyvärr kommer jag knappast på någon politiker som gått till hävderna av något storslaget skäl. Däremot kommer nästan alla att minnas för alla klantigheter de ligger bakom. Gallerian är en för stor kappa för Bollnäs, den släpar redan i smutsen och har dragit ett löjets skimmer över sig. Plötsligt betyder vi vanliga medborgare ingenting, vi som bara vill leva i vår lilla stad, gå omkring och träffa kompisar och sitta på en bänk och skvallra, äta korv och titta på det lilla vattenfallet. Vi som brukar stå och vänta i god tid när Bollnäs Ungdomsorkester kommer marscherande, går upp på den glada scenen och håller konsert. Vi som kanske har varit i nån liten affär och köpt ett par nya skor eller en present till barnbarnet och som behöver sitta och pusta ett tag och kolla in foklivet i väntan på bussen.
Till min stora besvikelse och förvåning har tidningen Ljusnan tagit ställning mot medborgarna. Jag som alltid har instämt i det mesta från det hållet. Nu har vi inte ens pressen som stöd utan får klara oss själva.
Men skit samma, om fem år kommer någon politiker på att man ska riva gallerian och bygga ett torg i stället. Eller varför inte glasa in HELA Bollnäs, så behöver vi aldrig gå ut och inte köpa vinterkläder heller. Glasa in hela vägen till Bolleberget också så kan vi åka skidor inomhus.
Hälsningar, Marie-Louise Bohman

Inga kommentarer: